Kimbo je naučen
na svoje mjesto u fići. Kao mlad pas, tražio je izazov nije želio mirovati. A
upravo je to tražio od njega Denis, pogotovo kada su bili u brzini. Kako je
Denis stario I smirivao svoju želju za brzom vožnjom tako je I Kimbo svakim
danom bolje se snalazio sa pogledom kroz otvoren prozor. Danas je za Kimba
sasvim prirodna stvar, sjediti na sjedištu pored Denisa i glavu isturiti kroz
prozor. Sprva su bili problemi sa upalama u očima kod Kimba. Denis je pravio
kojekakve naočare, ali se odustalo od toga. Kako je Denis u godinama kada se
vozi sporije, mnogo manje je brze vožnje, proklizavanja i slično, a to su bili
dovoljan razlog da I Kimbo mirnije sjedi malo uvučen na otvorenom prozoru gdje
gleda kroz njega, a vjetar mu ne udara u lice.
Porodica Denisa
je znala za njegovu strast prema fotografiji iz prirode. I nisu mogli na to
utjecati. Opasni razlozi poput pojavljivanja vukova ili pak medvjeda u prirodi
ili najčešće, nailazak na vepra ili sprasnu divlju krmaču, mnogo
nepredvidljivih scena, ili, šta sve im nije padalo na pamet, nisu mogli
odgovoriti Denisa od ovog puta, niti mnogo ranijih odlazaka u prirodu. Bojali
su se oni I fiće I njegove nakane da sa njim ide u planinu. Ipak, Denis se
spremio. Automobil koji je ove godine slavio 50. Godišnjicu od prvog primjerka
koji je izašao sa automobilske trake bio je posebno drag Denisu. Točnije, 1955.
predstavljen je Fiat 600, iz kojega je potom napravljena licencna Zastava 750.
Bucmasti gradski auto za četiri osobe, koji je odgojio I Denisa kao vozača, na
kojemu je vozački ispit polagao kao i gotovo svi iz srednje i starije
generacije, koji je uspone i skliske terene svladavao bolje od neusporedivo
skupljih automobila, u Kragujevcu se proizvodio sve do 1986. Razlog Denisove
ljubavi je ležao u činjenici da mnogi to nerado priznaju, ili žele zaboraviti,
ali, najpopularniji i najslavniji automobil svih vremena, na našim cestama je -
Fićo. Izvedenica od 'maleni Fiat' označavala je model Zastava 750, koji se po
licenci Fiata 600 proizvodio u Kragujevcu. U početku je to bila samo montaža i
to su bili najkvalitetniji primjerci. No i oni koji su se proizvodili kasnije,
objektivno nisu bili loši. Kad se usporede s aktualnim novitetima, s mnoštvom
elektronike, mnogi se s nostalgijom sjećaju jednostavne i pouzdane Fićine
mehanike. Denis skeptik prema elektronici u automobilima našao je još jedno
opravdanje. Koliko je Fiat 600 bio zanimljiv i napredan za svoje doba pokazuje
činjenica da je prva licencna proizvodnja organizirana u njemačkom Neckarsulmu
gdje su se do 1970. proizvodili modeli NSU, od Prinza do naprednog Ro 80 s
wankelovim motorom.. Fićo se zvao Jagst 2. Koncepcija je bila inspirirana
slavnom bubom. Karoserija u stilu bumbara, s pogonskom koncepcijom 'sve
straga'.
Vodom hlađeni
redni 4-cilindraš posebna je priča. U osnovnoj izvedbi imao je obujam 633 ccm i
snagu 21,5 KS, a 1960. je povećan na 767 ccm i 27 KS, što mu je najveću brzinu,
sa 100 km/h, kovećala na već respektabilnu od 110 km/h. Iz njega je izvedena
čitava serija motora, a obujam je najprije povećan na 847, a potom na 903 ccm.
Ugrađivao se u desetke modela - 600, Multipla, 850, 850 Special, 850 Sport, 850
Sport Coupe, 127, Panda, Uno, Cinquecento, Seicento, Autobianchi/Lancia A112,
Seat Marbella i Ibiza, Zastava 750, 850 i Yugo 45.
Njegova
posljednja verzija od 899 ccm (izvedena iz najpopularnije sa 903 ccm, zbog
poreza) napravljena je 2003. Ukupno je proizvedeno 15 milijuna raznih verzija
motora kojeg još i danas smatraju jednim od najuspješnijih u klasi. I ovo je bio razlog koji je u razgovorima sa
poznanicima, ljubiteljima automobila Denis izražavao kao činjenicu svog izbora.
Prve verzije dužine 321 ccm i širine 138 cm imale su vrata koja su se otvarala
u kontra smjeru, prema naprijed. Model 600D, uz pojačan motor. produžen je 8 cm
i otežan 15 kg, a 1964. je dobio i normalna prednja vrata. Krajem 60-ih
podebljana su prednja svjetla i u takvom obliku Fićo se proizvodio do kraja
karijere. Zanimljiv je ovjes, neovisan, odnosno poluneovisan na sva četiri kotača.
Sprijeda je poprijeko ugrađena lisnata opruga, koja ima i ulogu stabilizatora.
Straga je oscilacijska osovina (Pendelachse), koja u području pozitivnog bočnog
nagiba kotača (prema unutra) može stvarati probleme. Ali kad se Fićo spusti,
tada stražnji kotači zauzmu 'borbeni položaj' (negativan bočni nagib, donji dio
prema vani) i to postaje vrlo stabilan automobil, posebice u kombinaciji s
širokim gumama i osnaženim motorom.
Brzo nakon
prezentacije vidjelo se da je to izvrstan medij za sportske prerade. Nakon
prvog sportskog modela 750 Abarth, koji je predstavljen 1956., sa 41,5 KS, koji
je postizao 135 km/h slijedili su modeli koji su osvojili stotine nacionalnih
prvenstava u Europi. Ubrzo je taj model pojačan na 50 KS (150 km/h), ali bio je
to samo početak. Modeli 850 TC Abart 1961. imao je 52 KS, a najsnažnija verzija
850 TCR iz 1971. razvijala je 90 KS. Još slavniji bio je model 1000 TC sa 982
ccm, koji je 1961. imao 68 KS, a do 1971., u modelu 1000 TCR pojačan je na 112
KS pri 8200/min. U modelu 1000 TCR pojačan je na 112 KS pri 8200/min. Uz pomoć
mjenjača sa 5 stupnjeva postizao je čak 215 km/h. Bio je to najbolji automobil
kojeg je napravio slavni Carlo Abarth. Razvijala se i verzija sa čak 127 KS,
ali došlo je vrijeme za sportskog nasljednika 127.
Iznimno zanimljiv
bio je model Multipla, s tri reda sjedala, koji je bio neobičan po kombijevskom
prednjem dijelu i stražnjem, koji je zadržao izvoran Fićin izgled. Prva verzija
napravljena je Naknadno je napravljena prava kombi-verzija, koja se proizvodila
do 1989. godine. U Torinu je proizvodnja zaključena 1969. i dotad je
proizvedeno 2.695.197 primjeraka. Proizvodnja u Španjolskoj (Seat 600)
nastavljena je do 1973., a u Kragujevcu (Zastava 750) do 1986. Ukupno je
proizvedeno 4,5 milijuna malenih Fiata.
Krajem 70-ih
počeli su stizati novi modeli. Najprije je 1977. stigao ‘luksuzni’ model L,
potom 1979. stiže 750 S sa 30 KS, koji je već postizao 120 km/h, a najsnažniji
serijski Fićo bila je Zastava 850 iz 1980. sa 32 KS koji je išao do 125 km/h.
Početkom 80-ih počinju prvi antiinflacijski programu, kojima je blokirano
povećanje cijena. Autoindustrija se dosjetila te je izbacila čitav niz ‘novih’
- L postaje LE, S - SC, a radilo se tek o nekoliko kozmetičkih sitnica. Tako je
posljednji Fićo, proizveden sredinom 1986, nosio oznaku 850 SC... Fićo je bio
kultni sportski automobil na domaćim stazama - najpopularnija je bila klasa
785, koliki je bio obujam motora uz ‘3. specijalu’, a posebice u većim klasama
(850 i 1000), u verzijama Abarth. Svi trkaći modeli, odreda, imali su dignutu
stražnju haubu. Mnogi su mislili da je to zbog hlađenja motora, ali razlog je u
aerodinamici.
Nema komentara:
Objavi komentar